Najwa Zebian „Usłysz mnie” (fragmenty)

Zachęcający szelest stron...

Usłysz mnie

 „Usłysz mnie” fragment

Pomyśl i o mnie

Jeśli chcesz, abym cię słuchała, uszanuj to,
że słyszę. Jeśli chcesz, abym do ciebie mówiła,
uszanuj to, że mam głos. Jeśli chcesz, abym na ciebie
patrzyła, uszanuj moją zdolność widzenia. Czy wiesz,
jak to uczynić? Słuchaj mnie, gdy mówię, mów do mnie,
gdy mnie słyszysz, i patrz na mnie, gdy ja spoglądam
na ciebie. Dziel się ze mną nie tylko swoim smutkiem,
lecz także szczęściem. Jeśli potrafię znieść godziny
przepełnione twoim smutkiem, uwierz mi, to dlatego,
że chciałabym ujrzeć dni twego szczęścia.
Polegaj na mnie, jeśli szanujesz to, że jestem godna
twego zaufania. Otwórz przede mną swoje serce,
jeśli szanujesz to, że jestem godna twej miłości.
 Cytat: s.15.
 

Bądź ze mną szczery

Nie mów mi tego, co chcę usłyszeć. Powiedz mi prawdę.
To może zaboleć, lecz na pewno nie zaboli bardziej
niż świadomość, że powiedziano mi coś wyłącznie
z litości. Jeśli naprawdę tak myślisz, powiedz to.
Jeśli nie, zachowaj te słowa dla siebie, dopóki nie stanie
przed tobą właściwa osoba. Słowa wypowiadane zbyt
wiele razy tracą na wartości, a ja zasługuję tylko na te,
które są cenne.
Cytat: s.41.
 

To, jak cię traktują 

Czy powiedziano ci kiedyś, abyś traktował ludzi tak
samo, jak oni traktują ciebie? Cóż, nie rób tego. Traktuj
ich lepiej, niż oni ciebie. Jeśli czyjeś złe uczynki skłonią
cię do równie złego postępowania, jak możesz twierdzić,
że jesteś lepszy od tej osoby? Jeśli ludzie zniechęcają
cię do czynienia tego, co dobre dla nich, zachęć ich
do robienia tego, co dobre dla nich. Pamiętaj, nie musisz
ich słuchać, ale też nie musisz im odpowiadać w tym
samym tonie. Jeśli ktoś okazuje ci brak szacunku,
reaguj szacunkiem wobec niego. Ucz się od najlepszych.
Nie porównuj się z gorszymi od siebie. Zawsze spoglądaj
na lepszych, którzy się trudzili, i dzięki temu wciąż
inspirowali swoich największych wrogów.
Cytat: s.43.
 

Filozofia życia

Nie jestem lepsza od ciebie z powodu  mojej religii,
koloru skóry, kultury, wykształcenia, statusu społecznego, 
bogactwa itd. Nie jestem, i ty też nie jesteś lepszy ode
mnie. Muszę zaakceptować fakt, i ty też powinieneś, że
istnieją między nami różnice, z którymi się urodziliśmy.
Dlaczego się na nich skupiamy? Ujmij moją dłoń
i zaakceptujmy to, że te różnice nie powinny nam
przeszkadzać w zjednoczeniu się wokół podstawowych
wartości, jakimi się kierujemy: współczucia, dążenia
do pokoju, szacunku, szczerości, niewinności, pokory
i solidarności. Czyż dziecko urodzone tutaj uśmiecha
się inaczej niż dziecko urodzone gdziekolwiek indziej
na świecie? Czyż płacze w inny sposób? Może i nie
władamy tym samym językiem ani nie żyjemy w podobny
sposób, lecz uśmiech, jaki pojawia się na mojej twarzy,
gdy cię widzę, wywołuje uśmiech na twojej twarzy,
jeszcze zanim zdążysz się nad tm zastanowić. To jest coś
potężnego. Mam nadzieję, że wszelkie ślady arogancji czy
chciwości w mym sercu przerodzą się w poczucie pokory,
tak aby mur ignorancji wobec prawdziwych problemów
tego świata mógł zostać zburzony przez powszechne 
prawa łączące mnie ze wszystkimi braćmi i siostrami
w człowieczeństwie.
Cytat: s.59.

Nostalgia za dzieciństwem

Jako dziecko zazwyczaj podejmujesz decyzje, nie myśląc
o konsekwencjach. Myślisz wyłącznie o rezultacie,
jaki osiągniesz. Zanim skoczysz, nie myślisz o upadku,
lecz o tym, dokąd zabierze cię skok. Nie obchodzi cię,
kto patrzy ani co sobie pomyśli. Zanim przemówisz,
nie zastanawiasz się, kto słucha poza osobą, z którą
rozmawiasz. Nie wiesz, co to znaczy osądzać. Podejmujesz
spontanicznie decyzje, często wybierając rzeczy, które
dadzą ci natychmiastowe szczęście, a dystansując się
od tych, które stanowią źródło jakiegokolwiek stresu.
Chcę znowu być dzieckiem. Chcę skakać i upadać milion
razy. Chcę nie przejmować się tym, co ktokolwiek o mnie
myśli, pod warunkiem, że sama jestem zadowolona
ze swoich decyzji. Chcę znowu być dzieckiem. Moje drogie
ja, proszę, pozwól mi znów stać się dzieckiem.
Cytat: s.115.
 

Myśli niewyrażone

Jest tak wiele myśli, które byłyby znacznie piękniejsze,
gdyby pozostały tylko myślami. Czasami słowa nie
oddają sprawiedliwości naszym myślom oraz uczuciom.
Lepiej zachować je w środku, żeby trwały tam jakiś czas,
niż je wypowiedzieć i zapomnieć. Przyjdzie odpowiedni 
moment na zwerbalizowanie każdej myśli i właściwa pora
na wyrażenie każdego uczucia. tymczasem ciesz się myślą,
ciesz się uczuciem i daj im czas, na jaki zasługują, aby
stały się tak silne, jak pragniesz.
Cytat: s.187.

Rozczarowanie

Świadomość, że cechy, które znielubiłeś u ludzi
w przeszłości, są obecne u ludzi nowo napotkanych, jest
znacznie mniej rozczarowująca niż uświadomienie sobie,
że te cechy są obecne w tobie samym.
Cytat: s.219.
 

 
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka, 2018
Przekład: Ewa Kleszcz
Stron: 440

Komentarze

Popularne posty