2023 − rokiem Wisławy Szymborskiej

Pisząc te słowa, liczę, że nie tylko mnie ucieszyła wiadomość z 16 listopada 2022 roku. To właśnie tego dnia Senat Rzeczypospolitej Polskiej – stosowną uchwałą – zdecydował, że Wisława Szymborska będzie patronką roku 2023.

I dzisiaj nadszedł pierwszy dzień tego roku, którego jestem bardzo ciekawa, bo nasza Noblistka to jedna z moich ulubionych poetek. Z tej okazji przygotowałam...

KILKA FAKTÓW Z ŻYCIA I TWÓRCZOŚCI
WISŁAWY SZYMBORSKIEJ

 Trzynaście tomów poetyckich  

  • Dlatego żyjemy (1952)

  • Pytania zadawane sobie (1954)

  • Wołanie do Yeti (1957)

  • Sól (1962)

  • Sto pociech (1967)

  • Wszelki wypadek (1972)

  • Wielka liczba (1976)

  • Ludzie na moście (1986)

  • Koniec i początek (1993, 1996)

  • Chwila (2002)

  • Dwukropek (2005)

  • Tutaj (2009)

  • Wystarczy (2012) – niedokończony tom, wydany pośmiertnie.

Lista języków, na które przetłumaczono utwory poetki, przedstawia się imponująco – jest ich bowiem ponad czterdzieści: albański, angielski, arabski, białoruski, bośniacki, bułgarski, chiński, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, galicyjski, grecki, gruziński, hebrajski, hindi, hiszpański (kastylijski), islandzki, japoński, jidysz, kataloński, koreański, litewski, łotewski, macedoński, niderlandzki, niemiecki, norweski, perski, portugalski, rosyjski, rumuński, serbsko-chorwacki, serbski, słowacki, słoweński, szwedzki, turecki, ukraiński, węgierski, wietnamski, włoski. 

  Debiutancki wiersz Wisławy Szymborskiej nosił tytuł Szukam słowa, a opublikowany został w marcu 1945 roku w dodatku do „Dziennika Polskiego”.

 W latach 1953–1981 przyszła Noblistka pracowała w krakowskim tygodniku „Życie Literackie” prowadziła dział poezji i stałą rubrykę Lektury nadobowiązkowe (wznowioną później na łamach „Gazety o Książkach”, dodatku do „Gazety Wyborczej”).  

Najważniejsze nagrody i wyróżnienia

Rok 1991 – Nagroda im. Goethego.

Rok 1995 – tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Poznańskiego,

– austriacka Nagroda Herdera.

Rok 1996 – nagroda polskiego PEN Clubu (za całokształt twórczości poetyckiej),

– literacka Nagroda Nobla.

 
W uzasadnieniu decyzji Akademii Szwedzkiej czytamy:
Jej poezja z ironiczną precyzją odsłania prawa biologii i działania historii
we fragmentach ludzkiej rzeczywistości.

Rok 2001 – nadanie godności członka honorowego Amerykańskiej Akademii Sztuki i Literatury.

Rok 2011 – uhonorowanie Orderem Orła Białego.

   Źródło: https://www.szymborska.org.pl/

Komentarze

  1. Też się ucieszyłam :) Mam nadzieję, że uda mi się czytać Szymborską w tym roku intensywnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniała to postać, czytałam publikację Rusinka odkrywającą kulisy ich wspólnej pracy i znajomości. Świetna lektura.
    Mam kilkanaście jej ulubionych wierszy i też cieszę się, że będzie patronką tego roku. Może to będzie wspaniały rok!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby tak było!
      A Wisława Szymborska zawsze imponowała mi swą osobowością, wrażliwością na świat i słowo oraz oczywiście poezją, którą tworzyła.

      Usuń
  3. Mam nadzieję, że pojawi się wiele ciekawych inicjatyw literackich w związku z tym rokiem!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty